سخنان سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره دزدیدن ابرهای ایران و مشكوك بودن موضوع تغییر اقلیم انعكاس گسترده‌ای در شبكه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای كشور داشته است.

واکنش رییس سازمان حفاظت محیط زیست به خبر دزدیدن ابرهای ایران

سلامت نیوز:سخنان سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره دزدیدن ابرهای ایران و مشكوك بودن موضوع تغییر اقلیم انعكاس گسترده‌ای در شبكه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای كشور داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، «عیسی كلانتری»، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، كه همواره صریح و بی‌پرده سخن می‌گوید پرسیدیم كه آیا او با رییس سازمان پدافند غیر عامل موافق است؟ كلانتری اظهارنظر درباره ماجرای دزدیده شدن ابرهای ایران را جزو حوزه تخصصی سازمان هواشناسی می‌داند و تصریح می‌كند كه صرفا این سازمان صلاحیت فنی اظهارنظر در این باره را دارد.

كلانتری اما درباره تغییر اقلیم به صراحت می‌گوید كه این پدیده یك واقعیت است و باید برای كاستن از تبعات منفی‌اش برنامه داشته باشیم. رییس سازمان حفاظت محیط زیست  هشدار می‌دهد كه نباید واكنش نظام برنامه‌ریزی ما به تغییر اقلیم همان واكنش دو دهه پیش به كم آبی باشد وگرنه پیشاپیش شكست می‌خوریم.

 

آقای جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل دیروز گفته‌اند كه تغییرات اقلیمی در كشور ایران و منطقه غرب آسیا مشكوك است و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از كشورها با كارهایی برف و ابردزدی انجام می‌دهند. شما در مقام رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این ادعا چه نظری دارید. آیا چنین چیزی ممكن است؟

به نظر من در مورد مباحث مربوط به ابرها و میزان بارندگی‌ها سازمان هواشناسی صلاحیت اظهارنظر دارد كه آنها هم نظرشان را گفته‌اند. این مساله فنی است و سازمان حفاظت محیط زیست خودش را تابع سازمان هوا‌شناسی می‌داند. آنها اعلام كرده‌اند كه چنین چیزی ممكن نیست. وقتی هواشناسی می‌گوید امكان ندارد ما هم به همین نظر تخصصی اعتماد داریم. كاهش بارش‌ها مساله‌ای سیاسی یا اقتصادی نیست. مساله‌ای كاملا فنی و علمی است. یكی مدعی شده است كه ابرها را می‌دزدند، صاحب مساله و ذی نفع اصلی یعنی هواشناسی هم تنها پاسخ داده كه امكان ندارد.

ایشان گفته‌اند كه به تغییر اقلیم مشكوكند. آیا می‌توان این طور استنباط كرد كه كشورهایی در دنیا باشند كه بخواهند در تغییرات اقلیمی نقش داشته باشند؟

ما در سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوییم كه تغییر اقلیم وجود دارد و كسی هم نمی‌تواند منكر آن شود مگر آقای ترامپ. ترامپ هم به دلیل تامین منافع اقتصادی و نقش نفت در اقتصاد این حرف‌ها را مطرح كرده است.

خب با این حساب مواجهه ایران با مساله تغییرات اقلیمی باید مبتنی بر چه راهبردی باشد؟

ما باید تابع متخصصانی باشیم كه در كشور و جامعه بین‌المللی در این باره صاحب دیدگاه علمی هستند. هر چیزی را هر كسی نمی‌تواند بگوید. نباید فراموش كنیم كه همه‌چیز را همگان دانند. ما باید خودمان را با تغییر اقلیم سازگار كنیم، تغییر اقلیم كه خودش را با ما سازگار نمی‌كند. مدیریت مصرف آب و انرژی كشور باید خودش را با تغییرات اقلیمی هماهنگ كنند وگرنه ما نمی‌توانیم به جنگ تغییر اقلیم برویم.

وظیفه ما مشخص است. ما باید با استفاده از دانش روز تمهیداتی را بیندیشیم كه كشور توان عبور از این مسائل را داشته باشد. مدیریت بحران تغییرات اقلیمی هم چهار ساله ممكن نیست و باید برایش برنامه بلندمدت داشته باشیم چون سال به سال بارندگی‌ها بیشتر كاهش می‌یابد. گرمایش زمین دارد اضافه می‌شود و از طرفی با بحران‌های دیگری هم روبه هستیم و باید برای مقابله با آنها آماده باشیم.

به نظر می‌رسد در كشور هنوز سیاست و دیدگاهی یكپارچه درباره بحران‌های زیست محیطی و تغییر اقلیم وجود ندارد. قبول دارید این تشتت و همسو نبودن سازمان‌ها ممكن است برای ما زیان‌آور باشد؟

حتما همین طور است. اگر خودمان آماده نكنیم چه بسا تبعات تشدید شود و بدتر هم باشد. قطعا این مساله منابع و وقت ما را هدر می‌دهد. ما ٢٠ سال پیش هشدار دادیم كه باید خودمان را با كم‌آبی سازگار كنیم.

آب را نباید اینطوری تاراج كنیم. منابع تجدیدناپذیر را باید حفظ كنیم. كسی حرف‌مان را گوش نكرد. همه مسخره كردند. از سال ٧٥ این حرف‌ها را زدیم و حالا ٢٢ سال بعد با واقعیت‌های تلخی روبه رو شده‌ایم كه تازه برخی افراد متوجه شده‌اند باید كمبود آب را جدی گرفت.

اگر مساله تغییرات اقلیمی را نادیده بگیریم یا با آدرس غلط دادن، برنامه‌ریزی‌های مان به تعویق بیفتد باید منتظر چه پیامدهایی باشیم؟

نمی‌توانیم نادیده بگیریم. قطعا از پیش شكست خورده‌ایم. نمی‌توانیم بگوییم باران غلط می‌كند كه نمی‌بارد. با این حرف كه باران نمی‌بارد. وقتی بارش‌ها كم می‌شود عقلانیت حكم می‌كند ما هم سیاست‌های‌مان را تغییر دهیم و به سمت كاهش مصرف آب برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha